Announcement

Collapse
No announcement yet.

Startuppidesse ja varase faasi ettevõtetesse investeerimine

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Startuppidesse ja varase faasi ettevõtetesse investeerimine

    Üldiselt kindlasti väga riskantne investeerimisvaldkond, ca 70-80% investeeringutest lõppeb hävimisega. Tasuks väga ettevaatlikult ja väikselt läheneda. Muidu aga huvitav teema.

    Tuli välja uus Eesti ettevõtetesse investeerimise keskkond fundwise: http://beta.fundwise.me/et


    Mõned artiklid kuidas hinnata alustavaid ettevõtteid:

    http://www.forbes.com/sites/marianne...ing-a-startup/
    http://seedcamp.com/resources/how-do...lue-a-startup/
    http://fundersandfounders.com/how-st...luation-works/
    http://www.startupprofessionals.com/...0valuation.pdf

    Muidugi Eesti kohalike ideede puhul tuleks arvesse võtta seda, et koduturg on suhteliselt väike ja vaesemapoolne ning väljapoole kasvamise võimalused on ka veits kehvemad, meie läheduses ka pole väga suuri jõukaid turge nagu UK, Saksamaa või Prantsusmaa. Lätti laienemisel peab peaaegu sama palju tööd tegema kui Inglismaalt Saksamaale, aga potentsiaal on murdosa sellest. Seetõttu peaks hinnatase madalam ka olema mõnevõrra kui sarnasel ettevõttel Lääne-Euroopas, kellel koduturul palju lihtsam juba korralik käive ja hoog sisse saada. Tarkvara puhul ei pruugi kehtida, aga nt Siidrikoja ja Ööbiku laadsete reaalmajanduse ettevõtete puhul kehtib küll.



    Mõningad artiklid põhjustest, miks startupid feilivad. Enne investeerimisotsuse tegemist tasub vaadata kui hästi on tiim nendeks probleemideks valmis ja riskid maandatud. Kui pole valmis, siis on hea võimalus, et ka see konkreetne alustav ettevõte ei tõuse lendu. Artiklid siin:

    http://www.marketwatch.com/story/20-...ail-2015-06-16
    http://www.forbes.com/sites/quora/20...startups-fail/
    http://www.businessknowhow.com/start...ss-failure.htm
    https://www.cbinsights.com/research-...rtups-Fail.pdf

    Ja siin on sait kõrbenud startuppide stooridega: http://autopsy.io/

  • #2
    Siidrikoda on tõesti huvitav. Brandingu koha pealt võiks nuriseda - joogid nimedega "snoob" ja "hipster". Ei teagi, mis sihtgrupile mõeldes need loodi. Hipsterist kujunenud hetkel rohkem nagu sõimusõna ja snoob on samamoodi negatiivse tähendusega.

    Kommenteeri


    • #3
      Mhmh, nõus. Leidsin kiirelt googeldades ühe konkurendi ka: http://www.jaanihanso.ee/tooted/

      Neil tunduvad etemad pudelid ja mitmes mõttes omajagu ees olevat. Siidrikojal veel kodulehte ega fb'd ka pole. Samas tõstetud rahast 30k lähebki turustamisele, vast saavad selle otsa korda.

      Kommenteeri


      • #4
        Siidrikojal on igatahes äge konkurent: https://www.facebook.com/Jaanihanso
        Pealtnägija klipp: http://etv.err.ee/v/elusaated/pealtnagija/pealtnagija_lood/d1d1f06c-bc4b-42c1-9750-cba9949f53a7
        Väga äge vaatamine, lahe mees ajab seda asja. Mul igatahes tekitas isu juurde sarnasest projektist osa saada.


        Edit: üheks exitstrateegiaks on ka väljaostud. Käsitööõllede tootjaid juba ostetakse üle õllehiidude poolt:
        http://offlicencenews.co.uk/news/fullstory.php/aid/14964/SAB_Miller_snaps_up_Meantime.html

        Kommenteeri


        • #5
          Kirjutasin mõningad argumendid enda päevikus, miks Siidrikoda ostan, kopin siia ka:

          1) Kõige alus on ikkagi hinnatase. See ettevõte on mega odav tegelikult kui võtta aluseks 2016-2017 aasta kasumiprognoosid ja isegi konservatiivselt jagada need kahega. Praeguse plaani järgi on 2017 aasta kasum €238 000, kui konservatiivselt ennustada ca 120k kandis oleks ettevõtte oodatav hinna-kasumi (PE) suhe 5-6 kandis. Kasvuettevõtte puhul on see väga odav hinnatase, USAs startupid kauplevad ca 30-40 kandis, mõni üle 100 isegi (tho neil potentsiaal veits kõrgem ja nad IT's tihti, seal mull hetkel). Viie kandis on see siiski väga odav sellise kasvupotentsiaali juures.

          2) Ettevõte on palju küpsem võrreldes suure enamuse sellises hinnaklassis olevate startuppidega. Enamasti sel tasemel hinnatasemel startuppidel on küsitavusi palju rohkem ja kasumist nähakse und alles, Siidrikoda on praegu juba korraliku kasumliku ärimudeliga. Nt siin üks Eesti Startup oli hinnaga ca €750 000 ja neil oli ainult äpp olemas, millel polnud veel ühtegi klienti! käive 0! Mingi Eesti elektriautode tootja Crowdana keskkonnas oli seatud hinnale €2 000 000, kuigi esimese prototüübi tootmine oli veel kaugel ja taaskord kasumit polnud mitte kusagil veel näha. Kui panna Siidrikoda sellisesse konteksti, siis iga kell omaks pigem kasumlikku tõestanud mudeliga tootjat millel ikkagi suur kasvupotentsiaal.

          3) Käsitööõllede teema on paar aastat ees siidrist, edukamad käsitöötootjad on Läänes juba päris suured ja suured õlletootjad ostavad neid üles, pole põhjust miks siidri puhul ei peaks samamoodi minema. Siidrikojal on olemas nii tooraine, tiim kui ka visioon, nad on väga heas positsioonis sellest trendist osa saamiseks ja võivad vabalt üheks uueks Eesti edulooks saada. Omanikul on juba olnud ka mingi hägune kontakt võimaliku ostjaga.

          4) Ise tegutsedes annab ettevõttele hoogu ja väärtust juurde anda ise nii klient olles kui nt sõpradele Siidrikoja siidreid tutvustades.

          5) Toetan ettevõtlust maal. Startuppi rahastades läheb raha ettevõtte äritegevuseks, mitte lihtsalt omandiõiguse ostuks teiselt seniselt omanikult. Maapiirkondades on niigi vähe tööd ja mul oleks väga hea meel kui seal oleks rohkem selliseid korralikke ja ambitsioonidega firmasid, mis tahavad high-end tooteid välismaale eksportida. Ainult positiivne kui saan hoogu juurde anda sellisele ettevõtmisele, kes tooks tulevikus korraliku palgatasemega töökohti maal.


          Natuke pikem arutelu ka mu päevikus teise lk lõpupoole:
          http://foorum.rahaasjad.ee/forum/main-forum...miljonit/page2

          Edit: positsioon jääb muidugi väiksemaks kui börsil oleks, kuna küsimärke on natuke rohkem, riske rohkem ja exiti võimalused on hägusemad siin vähemalt esimesed kolm aastat. Tõenäoliselt see parim variant poleks esimesteks investeeringuteks.

          Kommenteeri


          • #6
            Mõned näited Siidrikojale sarnastest ettevõtetest välismaal raha tõstmas ja nende hinnatasemetest:

            Chapel Down - UK veinitootja. Tõstis hiljuti £3,9 miljonit Seedrs.com nimelisel saidil, link tõstmisele, mis hindas ettevõtte väärtuseks £28 miljonit kui ettevõtte maksude eelne kasum 2014 oli kõigest £187 000. Hinna-kasumi suhe ca 140 kandis vs Siidrikoja ca 29 ja ülejärgmise aasta oma umbes 2,9 juures.

            Uutele osanikele on ka lahedad boonused, samas ilma oma poe ja restota ka raske selliseid hüvesid pakkuda Siidrikojal veel.

            UK käsitööõllede tootja Brewdog proovib kaasata £25 miljonit, siin aktsiate pakkumise prospekt ja see teeks ettevõtte hinnaks ca £280 miljonit, Financial Timesi andmetel oleks ettevõtte viimase 12 kuu hinna-kasumi suhe 116! Kuigi ettevõte on üks edasijõudnumaid käsitöö alkoholi tootjatest täiesti enda baaridega ja plaan on avada ka enda õllehotell, siis see hind on ikka väga kallis. Samas vist saab raha kokku ikka.

            Brewdog annab samuti osanikele soodukat oma baarides ja online poes ning kutsub osanikud ka Aastakoosolekule, kus arutatakse pool tundi ettevõtte tegemisi ja finantsseisu ning pärast seda on kuus tundi õllefestivali. Läänes see käsitöö alkoholi kultuur ja trend on meist mõnevõrra ees ja ma kujutan ette, et sama asi hakkab juhtuma ka siin. Investorile võib see tähendada siis rasvasemaid kordajaid kõrgema kasumi pealt.

            Kickstarteris ja sarnastes rahatõstmiskohtades on ka algajad õlletootjad tõstnud kümneid tuhandeid kui endil pole veel esimest laari valmis ja vahest ka tootmisvahendeid, Fortune ajakirja artikkel. Kõike seda kokku võttes on siin üle keskmise riskide juures siiski ka hea võimalus ühte ägedat trendi ennetada ja varases faasis peale saada mõistliku hinna juures.

            Kommenteeri


            • #7
              USAs ainult 3% inimestest tohivad investeerida startuppidesse: http://qz.com/431198/this-is-not-a-t...-in-start-ups/

              Kommenteeri


              • #8
                ​Mõned trendid Crowdfundingus:

                http://www.forbes.com/sites/chanceba...ss-vc-in-2016/

                http://www.entrepreneur.com/article/237789

                Kommenteeri


                • #9
                  Investeerimisraadios ka veidi juttu startuppidest.
                  http://investeerimisraadio.eu/saade-8-uudised/

                  Kommenteeri


                  • #10
                    Hea lugemine teemal hüvedel põhinev vs osaluspõhine startuppidesse investeerimine, plussid ja miinused: http://e27.co/rewards-based-vs-equit...tter-20150713/

                    Samast artiklist ka link saidile kus ettevõtetes ei pea osalust ostma, vaid huvilised saavad tegutsemise, enamasti väikse promo tegemise eest väikse osaluse.
                    http://www.rocketclub.co

                    Kommenteeri


                    • #11
                      Uurisin seda rocketclubi asja, vaikselt tegelen seal praegu ja vaatan, mis asjast saab.

                      Kommenteeri


                      • #12
                        Rocketclubis kvalifitseerub suurem osa meist praegu saadaval olevatest ainult Banter! ja Spottly start uppidesse. Enamus nõuab, et elaksid Põhja- Ameerikas..
                        Idee on muidu väga äge! Kujutan ette, et ka Siidrikoda võiks nõnda Eesti tasandil promo saada.

                        Kommenteeri


                        • #13
                          Fundwise saatis just meili, et Siidrikoja miinimumamps alandati €200 peale. Täitsa kena, selle summa juures võiks vast inimeste huvi mõnevõrra suurem olla.

                          Kommenteeri


                          • #14
                            Originally posted by MadisM View Post
                            Fundwise saatis just meili, et Siidrikoja miinimumamps alandati €200 peale. Täitsa kena, selle summa juures võiks vast inimeste huvi mõnevõrra suurem olla.

                            Neil jääb pädevusest minu arust puudu ja nad väga ei mõtle konkurentsianalüüsile, strateegiale, turundusele ja muule. Ainult teaduslikust poolest paraku ei piisa. Tänu Madise küsimustele ja ka teiste investorite omadele saab päris hea pildi igaüks endale ette, et ise otsustada.

                            Kommenteeri


                            • #15
                              Mõtlevad ikka. Strateegia poolelt see õunaaia rajamine ja laiendamine, sellega nad on konkurentidest aastaid ees ja see võib teistele mõne aasta jooksul kitsaskohaks saada, ei pruugita tahtna neile 10-20 senti kilo eest soovitavaid koguseid ukse taha tuua mahtude kasvades. Plaan teha madala alkosisaldusega siidrit, lisaks high end ja calvados tüüpi tooteid näitab ka et visiooni on, iseasi kui hästi executeda seda suudavad, praegu seda eriti veel ei arvesta. Laienemis ja kasvuplaanid on paigas, kasvõi seesama fundwise kampaania näitab, et püüavad inimesi kaasata, ei ütleks et strateegiat pole.

                              Praegu veel natuke vara väga konkurente analüüsida, nemadki on väga varases staadiumis, kuigi turunduses nats annaks malli võtta küll välismaa tootjatelt. Turundus mulle tundub natuke nõrgema kohana, aga see võib osalt olla ka selles, et esialgu üritavad nad poodidesse ja restodesse sisse saada, see on toimimas, juba 17 kohas saadaval (pole küll kindel kas tempo on hea, aga ega käsitööõllesid ka väga palju rohkemates kohtades saada pole veel, Jaanihansot saab ca 30 kohas, aga nad alustasid varem ka). Selle kampaaniaga koguvadki raha turunduseelarve jaoks, neil 10% osanik on keegi turundusmees. Ju tema mõtleski need nimed ja kujundused välja, ise väga rahul nimedega pole. Jaanihanso pudelid kutsuvad rohkem ostma minu arvates. Kusjuures esialgu toimib konkurentide turundus ka Siidrikoja turundusena, mida rohkem tähelepanu craft siidrid saavad, seda parem.

                              See teadusliku lähenemise rõhutamine on küll ülehinnatud. Nt parfüüme ja lõhnasid ei anna teaduslikult paremaks teha, tulemusi on saanud just oma ala fanatid ja visionäärid, kes ka meeletult tööd sisse panevad. Sama tõenäoliselt ka siidrite puhul, katseklaasis maitse parandamine ei tundu väga perspektiivikas tegevus. Praegu neil oma tooted on täitsa asjalikud muidu, et veel ette maha ei kannaks. Ise olen klient küll.


                              Edit: muidu sektor ise on potentsiaalikas, näiteks Tšehhis on see kasv korralikult eksponentsiaalne, siin me oleme veidi kasvukurvis tagapool:

                              Allikaks Bloomberg: http://www.bloomberg.com/news/articl...central-europe

                              Ma tahan sellisest kasvutrendist osa saada

                              Kommenteeri

                              Working...
                              X